Spreken voor groepen

Stemgebruik bij De Werkplaats

noor200px

Spreken voor groepen

Sta je beroepsmatig voor (grote) groepen mensen of kinderen? Ben je na een dag uitgeput? Heb je last van je keel, of zelfs beginnende heesheid? voel je je onvoldoende gehoord door de groep? Dan ben je hier aan het goede adres!

Waar kun je aan werken?

Als docent voor de klas gebruik je voortdurend je stem. Het is een onmisbaar onderdeel van je ambacht. Hoe je je stem gebruikt maakt daarbij veel uit. Spreek jij normaal gesproken vrij zacht? Met een rond en bedeesd karakter? Moet je moeite doen om jezelf verstaanbaar te maken voor de groep? Spreek je wellicht (onbedoeld) vaak in je kopstem (falsetto)? Heb je het gevoel dat je moet pushen om gehoord te worden?

Dit kan allemaal leiden tot overbelasting van je stem, met alle gevolgen van dien. De CVT-methode helpt je om totaal andere gebieden van je stem te verkennen. En geeft praktische tips om direct je klank te veranderen. Zowel voor zingen als spreken.  Het leert je om je stem op een gezonde manier in te zetten. En op een dusdanig concrete manier dat je altijd precies weet wat je verandert. Plus waarom het werkt voor jou. Zodat je het dus altijd kunt toepassen.

Boek nu!

Hoe gaan we werken?

Tijdens een sessie stemtechniek zullen we eerst je stemgebruik analyseren. Dat kan gewoon in een ongedwongen geprek. Misschien zullen we de klassikale situatie wat nabootsen. Vervolgens verkennen we je eventuele klachten en je stemtechnische wensen. We kunnen oefenen en experimenteren met ademsteun en de connectie tussen je ademsteun en je stem. Ook kunnen we werken aan twang en aan het weghalen van ongewenste spierspanning in je spraakkanaal. En we zullen de verschillende stemfuncties verkennen en daarmee gaan experimenteren. Net zolang totdat jij het gevoel hebt dat je je stem zo krachtig kan gebruiken als jij wil zonder in de problemen te komen.

Elke sessie krijg je praktische tips die je tijdens het lesgeven zo kunt toepassen, zonder dat iemand dat door heeft. Wil je meer weten hoe de Complete Vocal Technique in elkaar zit. Neem dan hier eens een kijkje. Je kunt hier ook naar verschillende geluidsfragmenten luisteren van hoe verschillend je je stem kunt gebruiken. Dit overzicht is het tipje van de ijsberg.

Boek nu!
Case story: lesgeven zonder heesheid

 

Ontmoet … Annabelle

Annabelle, 44 jaar, is docent bij een hogeschool. Ze werkt vier dagen per week. Ze houdt van haar werk. De laatste tijd voelt ze zich steeds vaker uitgeput na een dag werken. En, haar keel doet zeer, voelt prikkelig, niet comfortabel in ieder geval. En soms wordt ze zelfs hees.

Ze legt uit wat haar wens is. ‘Geen keelpijn meer, minder uitgeput zijn na een dag lesgeven en ook meer overwicht op mijn klas. Soms lijkt het alsof de studenten mij niet eens horen’.. In het gesprek valt op dat Annabelle op een hoge toonhoogte spreekt, met een zacht en licht stemgeluid. Het doet denken aan de piccolo in een orkest. Ze spreekt vooral in falsetto (kopstem) met lucht.

We starten met oefenen met spreken op een lagere toonhoogte (midden pitch) en een voller stemgeluid. Voeren diverse gesprekken en verkennen toonhoogte en diepte in de spreekstem. We oefenen ook met ademsteun. We ontdekken waar je ademsteun precies kan voelen.  Hoe je ademsteun bewust kunt aanzetten en uitzetten en we horen welk effect dat heeft op de stem.. Tot slot experimenteren we met twang.  Een manier om een scherper, helderder stemgeluid te maken zonder toegevoegde lucht.

We spreken een wekelijkse uitdaging af, die ze ook in de klas kan oefenen, zonder dat iemand dat doorheeft. En we spreken af dat ze naar een KNO-arts gaat als ze het niet vertrouwd met haar stem, om te laten controleren of echt alles oké is.

Na een paar weken werken heeft Annabelle geen last meer van haar keel en is ze veel beter verstaanbaar voor haar studenten.

Ook lesgeven zonder heesheid?

Dat kan!

Geef je op voor lessen!